Koleksi Pengalaman Aura dan Energy Healing

Home Top Ad

Suatu pagi sedang aku menyiapkan kerja sekolah di ruang kamarku, aku melihat ke luar jendela untuk mencari idea2 yg terbaik bagi menyiapkan ...

Rama-Rama

Suatu pagi sedang aku menyiapkan kerja sekolah di ruang kamarku, aku melihat ke luar jendela untuk mencari idea2 yg terbaik bagi menyiapkan karangan ini.

Di luar pemandangan pagi begitu indah sekali. Daun2 di ranting pokok yg hampir di jendela sesekali bergerak di hembus bayu.

Sedang aku terleka, ku melihat ada sesuatu yg bergerak2 di ranting tersebut. Lalu aku tertarik utk melihat dgn lebih dekat. Barulah jelas aku melihat satu kepompong yg sedang cuba dipecahkan oleh penghuni di dalamnya. Lama kelamaan aku dapat melihat sosok tubuh seekor rama2 biru.
Aku melihat rama2 itu begitu bersusah payah cuba utk memecahkan kepompongnya agar ia dapat keluar sepenuhnya. Namun setelah sekian lama, ia masih belum dapat keluar sepenuhnya. Kasihan melihatkan keadaan rama2 tersebut, aku keluar mendapatkan ranting tersebut lalu menolong membebaskan rama2 tersebut dgn mengupas kepompong itu.

Rama2 yg sudah ku keluarkan ku letak dgn perlahan di atas ranting tersebut. Rama2 tersebut dgn perlahan membuka kepaknya. Namun ternyata ia kelihatan begitu lemah. Dicubanya beberapa kali tapi ia masih nelum dapat terbang. Ketika itu aku kehairanan, padahal aku sudah membantunya keluar tadi. Ketika aku sedang asyik mengharapkan rama2 itu dapat terbang seperti rama2 lain, tiba2 aku disapa oleh ayahku. Aku menceritakan perhal tersebut kepada ayah. Lalu ayah dgn menggeleng kepalanya berkata kepadaku, "Anakku, ada sebab mengapa rama2 itu perlu bersusah payah utk keluar dari kepompongnya. Kerana dgn kesusahan itu, rama2 tersebut akan dapat mengumpul kekuatannya utk terbang. Pengalaman itu amat penting baginya. Sekarang anakku walaupun niatmu baik, namun pertolonganmu itu telah menyebabkan ia tidak dapat lagi terbang kerana belum cukup waktunya".

Begitulah halnya dgn kehidupan kita ini. Setiap seseorang itu perlu menghadapi susah payah utk menempuh halangan2 dalam hidupnya agar pengalaman tersebut dapat memberikannya kekuatan utk meneruskan kehidupannya di masa depan. Jangan bimbang apabila melihat anak2 kita bersusah payah kerana pengalaman itu perlu baginya. Sekiranya kita terlalu melindungi dan terlampau membela anak2 kita itu, kemungkinan nanti apabila mereka besar kelak mereka tidak dapat hidup berdikari. Apa pula akan terjadi pada mereka nanti sekiranya kita telah tiada kelak?
Lihatlah seperti burung. Ibubapa burung apabila cukup waktunya dengan sengaja akan menolak anak2 mereka keluar dari sarang yg tinggi, agar anak2 mereka itu boleh terbang dan dapat mencari makanan mereka sendiri.  Tidakkah mereka bimbang anak2 mereka itu akan terjatuh lalu mati? Hmm.. Kadang2 iman sang burung lebih kuat dari kita yg bergelar manusia...

0 comentários: